BIP ePUAP
LOGO

Pedagog specjalny radzi

CO WIEMY O AFAZJI?

 

OBJAWY ZABURZEŃ SENSORYCZNYCH

 

JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBĄ AUTYSTYCZNĄ?

 

GDY DZIECKO ZWRACA NA SIEBIE UWAGĘ…CZEGO POTRZEBUJE UKŁAD NERWOWY TU I TERAZ! 

Nakarm mnie- woła trzylatek, który sam doskonale je. Załóż mi buty, całego mnie ubierz – woła czterolatek, który szalik sobie świetnie wiąże i to na dwa supły. Wejdź ze mną do łóżeczka i tu ze mną zaśnij – domaga się zerówkowicz, który od trzech lat zasypia sam jak złoto. Nieee, nie lubięę, nie kcęę, nie zmusaj mnie – sepleni po dzidziusiowemu świetnie mówiąca przedszkolaczka. Na lece, na leeeece zawodzi na spacerze dziecko, którego już się od dosyć dawna nie nosi.

Często pierwszą myślą dorosłego jest „O nie. O nie. Ty już masz … lat i doskonale to potrafisz. / Od dawna już tego nie robisz. Nie będziesz udawać, że nie umiesz sam jeść i mną tu manipulować. Trzeba szybko zareagować, żeby się nie nauczył, że to jest droga do celu”.

Azaliż. Dzieci nie budzą się z myślę „Hłe, hłe co by tu zrobić. Nudzi mnie wiązanie butów. Samodzielne jedzenie to też słaba impreza. Już wiem! Będę udawać regres. Po prostu oszukam matkę, że mam znowu dwa lata. Na bank się nie pokapuje. Im brilliant”.

Dzieci regresują się czyli tracą na jakiś czas zdobyte umiejętności (najczęściej w obszarze samoobsługi i samodzielności lub korzystania z toalety) zazwyczaj w odpowiedzi na przeciążenie, którego nie mieszczą. Może nim być adaptacja do przedszkola, przeprowadzka, napięcie w domu spowodowane wzrostem raty kredytu, narodziny rodzeństwa, nadmiar tablic motywacyjnych w przedszkolu i stemplowania czarnym serduszkiem, mała samochodowa stłuczka, dwudniowy pobyt w szpitalu lub … kilkanaście małych rzeczy, które nieszczęśliwie skumulowały się w ostatnim czasie.

To jest taka reakcja „Nie mieszczę, nie daję rady, to mnie przerasta. Wracam do czegoś co znam. Bycie malutkim mam ogarnięte”.

Co robić? Pozwól pobyć malutkim. Zawiąż buty. I nakarm. Na serio. Nakarm łyżką trzylatka. Nie. Nie obawiaj się, że będziesz go karmić i wiązać mu te nieszczęsne buty do 45 roku życia i że będziesz dojeżdżać do jego korpo na przerwę obiadową.

To nie jest przeciwko Tobie. To jest opowieść o tym czego potrzebuje układ nerwowy na tu i teraz.

Pewnie, jeśli regres jest bardzo szeroki (dotyczy wielu obszarów) i trwa długo warto przyjrzeć mu się ze specjalistą.

Ale pamiętaj, że tak dzieci odpowiadają na przeciążenie.

Dla rodziców przedszkolaków polecamy książki:

Wild child, czyli rozwój dzieci 2-5 lat —> https://bit.ly/Zobacz_wiecej_Wild_Child

Niuniuś, czyli o emocjach i trudnościach, w duchu gentle parenting,do czytania z dzieckiem –> https://bit.ly/Zobacz_wiecej_Niunius

Konflikty w rodzinie –> metoda SNO, która pomoże się dogadać, konkretne pomysły na różne trudności –>  https://bit.ly/Konflikty_zobacz_wiecej

 

PRAWIDŁOWY CHWYT NARZĘDZIA PISARSKIEGO – ĆWICZENIA,NAKŁADKI

Zadaniem nakładek na ołówki czy długopisy jest wyrobienie u dzieci prawidłowego nawyku trzymania narzędzia graficznego. Ponadto ich ergonomiczny kształt daje poczucie komfortu podczas pisania redukując napięcie mięśni. Korzystające z nich dzieci mogą skupić się jedynie na pisaniu, a nie na mechanice trzymania ołówka, co skutkuje poprawą charakteru pisma i zwiększoną starannością. Takie profilowe nasadki pomagają również kontrolować siłę nacisku pisaka, co zapobiega częstemu łamaniu się kredek czy „wciskaniu” końcówek cienkopisów. Wszystkie nakładki odpowiednie są dla dzieci tak prawo, jak i leworęcznych.

Jak pomóc dziecku rozwinąć prawidłowy chwyt pisarski? Ćwiczenia usprawniające prawidłowy chwyt.

Ćwiczenia_manualne_rak

Ćwiczenia_usprawniajace_motoryke

Motoryka_duza_i_mala

Terapia_reki cwiczenia

Terapia_Reki_cwiczenia_ruchowe